måndag 5 september 2016

Mat för en 10 månaders

Här kommer ett önskat blogginlägg till dig Ida ;-)

Ellas mat och sovklocka vid 10 månader (och en vecka)

06- uppstigning 
(Hon vaknar oftast vid 05:30-05:45 men jag försöker dra ut på att kliva upp så länge som det bara går, så hon brukar klättra runt på mig en stund innan vi går upp)

06:10 (typ)- potta. Jag började sätta henne på pottan innan hon lärde sig att gå. Vid 8 mån om jag inte minns fel, då hon alltid bajsade typ15 min efter att vi klivit upp, och det gör hon fortfarande fast på pottan nu istället för i blöjan. Så bra!

07- Frukost.


Kalkon (smörgåspålägg som jag delar lite) och macka med smör och ost (även den i bitar) Numera äter hon även lite havregrynsgröt med lite fruktpuré på. Innan fick hon en skvätt välling även vid 07..Men om hon fick välja själv skulle hon bara äta kalkon :)

9- vi lämnar Leo, och vid 9:15 brukar Ella somna i vagnen och då tar vi en promenad på allt mellan 1-2 h beroende på mitt humör och vädret. 

11:30- lunch. Burkmat. Ger henne mat med mycket bitar, så vi brukar köpa burkarna som är från 1år (även en del från 8 mån) Favoritmaten är Lax och potatis. 

12:30- sovdags. Här sover hon oftast längre än på fm. Oftast till 14:30 då jag får väcka henne för att vi ska hämta Leo.

15:30- Mellis (oftast en sån fruktpåse, klämmis) eftersom att vi nästan allt är på lekplatsen en stund efter att vi hämtat Leo.

17- Middag nr 1. Burkmat eller hemmalagat. 

17:45 - Middag nr 2. Plockmat medan vi äter middag. Hon brukar äta samma som vi äter. Köttbullar och potatis eller fiskpinnar (tar bort paneringen). Korv (då tar jag bort skinnet) och delar allt i ganska  små bitar. Favoritmaten är korv, köttbullar, kyckling, fisk, allt protein egentligen. Inte lika förtjust i pasta, potatis osv.. Men får hon inget annat så äter hon det. Ger jag henne både köttbullar och potatis, då äter hon köttbullarna, lämnar potatisen och sitter och pekar på mer köttbullar när hon ätit upp dom hon fått :)

19- välling och god natt.

00:30- mer välling (här brukar jag även lyfta över henne till vår säng)

04:30- ibland vaknar hon och för att inte behöva låtsats att det är morgon får hon oftast lite välling (men mindre än vid 19 och 00:30) och sommar om.. Till 06.

Nattmaten ska bort ganska snart. Har inte riktigt bestämt mig för när :) Jag tycker ju att det känns väldigt långt att vara utan mat från 19-06..

Får ta det med BVC nästa gång ;-)

Ja..typ så ser Ellas dagar ut. Det kan såklart variera lite beroende på vad vi gör på dagarna, men hon håller ganska hårt på sina sovtider, vilket iof är ganska skönt! 

Lillskruttan <3









1 kommentar:

  1. E började väl att sitta på pottan på morgonen veckan efter vi hade åkt hem från er, så vecka 29?

    SvaraRadera