måndag 3 augusti 2015

Inlagd på SöS

I brist på annat att göra just nu tänkte jag försöka sammanfatta de senaste dygnet.. 

I lördags var vi hos Mia och Kalle i Åkersberga och hade det mysigt. I bilen på vägen hem så hade jag ont i magen, ganska så rejält ont, men ingen koppling till sammandragningar, så min tanke var att det lika gärna kunde vara magen, dvs tarmar osv.. Efter en stund hemma så gick det över och jag somnade vid 23:30-tiden. Vid 04 vaknade Leo och var jätteledsen. Han drömde mardrömmarna om får :) Lilla hjärtat.. Så vi gick och la oss i gästrummet tillsammans och somnade snabbt om.

Vaknade vid 8:30, och då ville Leo ha välling. Gick ut till köket och blandade den, och gick sedan på toaletten. När jag torkade mig så ser jag det man absolut inte vill uppleva som gravid, blod på pappret! Bara lite ljusrosa, men ändå blod.. Jag torkade flera ggr, och varje gång kom det blod på pappret..

Gick tillbaka till Leo med vällingen, och sedan väckte jag Lasse som undrade om jag ville åka in på en gång. Jag tänkte att det var bäst att ringa först, och när jag kom fram till förlossningen och förklarat läget, så tyckte dom att jag skulle äta frukost och avvakta lite för att se om jag kände bebisen som vanligt, och ifall att blödningen skulle avta.. 

Vi åt frukost och jag kände bebisen röra sig lite, men inte alls mycket.. Och varje gång jag gick på toaletten så kom det ljusrosa blod på papperet.. Oron växte och jag ringde förlossningen på KS igen,som tyckte att jag skulle komma in på en koll.

Förklarade för Leo att mamma måste åka till doktorn. Leo såg bekymrad ut och drog sedan upp benet på min byxor klappade på plåstret från när dom tog bort födelsemärken på benet, och sa "stackars mamma", "mamma åka doktorn"  :) Gulle!!! 

Lasse och Leo släppte av mig på förlossningen, vid 9:30 och eftersom att det inte är det bästa stället för lite större barn, så bestämde vi att dom skulle åka och ta en fika så länge.. 

Jag fick lämna kissprov, sedan vänta, vänta och vänta.. I drygt två och en halv timme innan det var dags för undersökning. Lämnade blodprov, CTG kopplades på, och hjärthjuden på bebisen lät bra. BM kunde konstatera att livmodern kändes mjuk, och livmodertappen var opåverkad. Sedan så sa hon att jag även skulle träffa en läkare, men att det kunde ta ett tag.. 

Så vid 16-tiden tror jag det var som jag äntligen fick träffa läkaren, som gjorde alla möjliga tester och kontroller. Bl.a vanligt och vaginalt UL.. Och en gynundersökning. Båda UL såg bra ut men vid gynundersökningen så sågning att jag fortfarande blödde, och då hon inte kunde se vart det kom ifrån så måste dom ta det på största allvar. 

Då fick jag veta att jag skulle få en spruta som ska påskynda bebisens utveckling av lungorna.. Då brast det för mig. Vill ju inte att lillen ska födas i v30... 10 veckor för tidigt! 

Lugnades lite av att jag ändå var på ett sjukhus, och skulle bli inlagd för observation.. Blev flyttad till SöS pga platsbrist, och här är jag fortfarande kvar. 

Lasse och Leo kom förbi i går em, och stannade hela kvällen. Jag känner ju att jag skulle kunna börja storgråta varje gång jag ser dom, samtidigt så vill jag ju inte oroa Leo. 


På sjukhus får man godis ;-)


Sedan ville Leo också sova hos doktorn


Det gick helt ok att säga hej då, och han verkade först bara lite beskriven över att jag inte skulle följa med hem igen, men när dom hade kommit ut från sjukhuset så hade han blivit jätteledsen :(

Natten har gått bra, sovit dåligt bara och i morse så blödde jag lite igen, men fortfarande inga mängder.. Så nu är det bara att vänta.. Och hoppas på det bästa!! 

Ligger inte längre på förlossningen utan är flyttad till en avdelning som verkar vara kombinerat BB/ förlossning och typ "inför förlossning" och observation.

Man ska göra ett nytt CTG strax och vid 16:30 ska jag få en till kortisonspruta..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar