lördag 19 september 2015

Inlagd igen..

Igår kväll kom mamma och Lasse (mormor och morfar) äntligen till oss :-) Det var en överlycklig Leo som sprang och mötte dom vid bilen. Sedan kollade vi på Idol och åt massa gott. 

Lasse och jag gick sedan och la oss vid 22:30 och kollade på ett avsnitt av Narcos. Under avsnittet så kände jag att jag hade lite ont i magen.. Svårt dock att avgöra om det var "bebismagen"'eller allt chips och godis. När jag sedan skulle gå på toaletten innan det var dags att sova, så märkte jag att jag blödde, igen. Mer denna gång dessutom. 

Så jag gick till mamma som jag tror precis höll på att somna och berättade vad som hänt. Efter ett samtal till förlossningen så tyckte dom att det var bäst att komma in för en undersökning. 

Så vid 00-tiden så begav jag och Lasse oss till KS. Blev snabbt omhändertagen och man satte ett CTG. Jag kände ju bebisen hela tiden så egentligen var jag inte så orolig denna gång. Nästan så att jag hoppades på att det var förlossningen som startat.

Efter lite undersökningar av barnmorska och barnmorskestudent så kom läkaren och gjorde en gynundersökning och ultraljud. 

Han kunde rätt snabbt konstatera att förlossningen inte startat (tyvärr) utan blödningen måste då bero på något annat, och eftersom att det var en "pågående" blödning så tyckte han att jag skulle läggas in. 

Så i natt efter massor med undersökningar så lades jag in på förlossningen, fick någon blödningshämmande medicin. Infart satt i armen och satt på fasta (inte direkt ett problem så sent på natten) ifall att jag skulle behöva sövas. 

CTG när vi kom in


02:31 blev jag inlagd på förlossningen 


Jätte jätte trött..



Vi diskuterade och kom fram till att det var bäst om Lasse åkte hem och sov. Dels för att han är jätteförkyld, och sedan hade vi ju bara lämnat Leo (inte för att jag tror att han brytt sig om vi var borta, när mormor och morfar är på besök ;-)

OM det skulle vara så att jag skulle bli snittas under natten så skulle jag säkert sövas, och allt skulle gått så fort ändå. 

Jag somnade vid 04-tiden och blev sedan väckt i morse vid 8:30. Då märkte jag också att blödningen slutat. Vid 11-tiden fick jag ok på att äta igen och sedan så jag jag mest vilat och väntat. 

Jag har fått en till omgång blödningshämmande, och har inte haft någon fler blödning, men dom behåller mig för observation en natt till..

Flyttad från förlossningen till Antenatalavdelningen (Där det ligger gravida med komplikationer, men som inte har en "pågående" förlossning.


Jag känner mig mycket lugnare denna gång, än när jag fick blödningen i v 29. På onsdag så går jag in i v38 (37+0) och då räknas ju graviditeten som fullgången. Samtidigt så är det så klart oroande att aldrig få veta vad blödningarna beror på. Läkaren igår sa att moderkakan såg ut att sitta ganska lågt, vilket övriga läkare aldrig sagt. Dom har snarare sagt studen sitter högt.. Lite förvirrande. OM den sitter lågt så kan ju det förklara blödningarna, men det blir ju också en högriskgraviditet. Sitter den för "utgången" så kan jag ju inte heller föda vanligt, utan måste snittas. 

En del av mig önskar att dom bara skulle sätta igång förlossningen nu, alt snitta. Men det är så klart inte eller så bra. Men då skulle jag iallafall slippa oroa mig över att nått ska hända längre fram..

Tills vidare ligger jag här och kollar på serier på telefonen. Mamma, Lasse, Lasse och Leo var förbi en stund förut också. Så kul med sällskap en stund!! Leo tycker ju att det är roligt att åka till doktorn och han tog det väldigt bra att jag skulle stanna här. Lilla hjärtat <3

Så skönt att detta hände just precis när mamma och Lasse var här också, annars vet jag faktiskt inte riktigt vad vi gjort i natt, och skönt för Lasse att få lite avlastning och sällskap där hemma, nu när han är sjuk. 

Strax dags för middag här. Kanske får bli en repris från lunchen. Pannbiff med potatisgratäng. Helt ok, ganska gott till och med ;-)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar