torsdag 24 september 2015

Mat i magen

Senaste dagarna har vi fått veta att Leo knappt ätit något på fsk. Oftast ingen lunch, och bara lite mellis. Igår kväll var farmor barnvakt då jag och Lasse var på föräldramöte, och då hade han inte ätit någon middag heller.

Min teori är ju ändå att om barn är hungriga, så äter dom. Det kan ju vara så att han håller på att bli sjuk, eller att det igår gjorde ont att äta (fläskläppen).. men när han även idag inte ätit på förskolan och åt typ två tuggor till middag innan han började gråta för att det gjorde ont i läppen.. då gör man ju vad man kan för att få i honom någon mat.

Så när vi torkat tårarna och Leo började fråga efter välling (förmodligen för att han var hungrig) så började jag försöka lista ut om det fanns något han kunde tänka sig..

"Vill du äta köttbullar?" - Näe
"Vill du äta en macka?" - Näe
"Vill du äta pyttipanna? - Näe
"Vill du äta fiskpinnar?" -Näe

Tillslut- "Vill du äta pannkaka?" - Ja! Pannkaka, sås! (med sås menar han grädde)

Leo har aldrig varit speciellt förtjust i pannkakor, tills att han för några månader sedan smakade mina bananpannkakor. Ännu bättre, dom är ju till och med halvnyttiga! :-)

Så då fick det bli bananpannkakor till middag, utan sås, för vi hade ingen grädde, men det gick lika bra ändå. Så ÄNTLIGEN fick han lite mat i magen, och inte så lite heller. Jag gjorde en smet på 2 bananer (ganska små iof) 2ägg, i msk mandelmjöl och lite mandelmjölk.

I vanliga fall brukar jag bara göra dom på ägg och banan, men jag testade att ha i lite mandelmjöl och mandelmjölk för att få dom lite "matiga"

Tog typ 5 minuter, sedan var alla pannkakor slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar