söndag 12 januari 2014

Begravningen

Har blivit några bloggfria dagar. Kände mig helt tom i fredags när jag kom hem igen efter begravningen...

Klev upp 05:30 i fredags, taxin kom 06:15, gick jättefort att åka till Arlanda. Tror jag var där runt 6:45, 7:30 gick planet till Luleå.

Sedan taxi igen från Luleå till Piteå, hann med en fika innan mamma, Lasse,Sebbe och Sofie kom. 

Kl 12 kom vi till kyrkan. Fick en klump i magen när vi kom in och jag såg kistan där framme.. Lilla fina mormor. Så absurt att hon faktiskt låg i kistan, gick dock väldigt bra där i kyrkan innan själva begravningen började, men när prästen började prata om mormor då brast det. Sedan så att jag mest och grät tills att stunden i kyrkan var över. Jag kunde inte sluta tänka på hur kallt det var ute, och att dom sedan skulle flytta mormor ut från den varma kyrkan, ut i kylan.

Begravningen var iallafall jättefin. Prästen pratade om vilket långt liv mormor fått leva, och det fick hon ju verkligen göra. Över 90 år. Svårt att föreställa sig allt hon fått uppleva på de åren.

Kunde inte låta bli att tänka på de vidriga gånger då man måste begrava barn, eller andra som fått somna in alldeles för tidigt. Då finns det knappast något att säga på begravningen som rättfärdigar det som hänt.. Fy. 

Att livet ska vara så skört, och ändå är man så dålig på att ta till vara på det.. 

19:30 gick planet från Luleå igen, och jag var hemma vid 21. Lång, jobbig men ändå en väldigt fin dag. Fredagen den 10 januari. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar