måndag 6 januari 2014

Recept på soppan

Här kommer recept på soppan som efterfrågades ;-)

1 gul lök
2 paprikor (jag använde en gul och en grön)
3-4 stora morötter 
Ca 500g nötfärs 
3-4 dl créme fraise 
2st buljongtärning (jag använde kött/grönsaksbuljong)
Ca 2-3 dl chilisås ( jag använde Heinz)
Ca 0,5 dl ketchup
Svartpeppar
Vatten

Hacka grönsakerna grovt och riv morötterna (grovt) 

Häll i créme fraisen (haha, hur stavas det?!), tomatpurén och en av buljongtärningarna i en stor kastrull och låt det koka i hop i några minuter.

I med de grovt skurna grönsakerna och späd ut med ca 1,5-2 l vatten, ta lite mindre till en början och häll på mer om det behövs..  i med köttfärsen (den jag hade i var knappt tinad, men det underlättar ju om den inte är fryst, behöver dock inte förstekas)

Häll i mer vatten om det behövs för att få en bra "sopp-konsistens". I med den andra buljongtärningen. Låt detta koka i hop, ganska så länge.. 

Smaka av och tillsätt mer chilisås, ketchup eller créme fraiseom det behövs.  Soppan ska få en len smak som inte känns vattning i smaken.. Svårt att förklara men man känner nog när man lyckas 

(Inser nu att jag inte ska skriva en kokbok ;-) 

Till denna soppa bör man äta rostat bröd med nedanstående röra.. =D

Blanda en halv burk majonäs (använda lättmajonäs denna gång och det fungerade minst lika bra!) en påse riven västerbottenost, 2-3 pressade vitlöksklyftor, och lite vitpeppar och salt

Gudomligt gott! 

Tror föresten att vi bjudit er på denna soppa någongång Åse ;-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar