söndag 8 september 2013

Utmaning..

Från och med i morgon (eller från och med nu egentligen) så ska jag inte äta; kakor, godis, glass eller någon annan form av "dessert", Förrän 1a dec.

 Jag "får" äta; chips, popcorn och ostkrokar.. Låter väl kanske inte direkt som någon utmaning, MEN, totala förbud funkar sällan och mitt största problem är ju allt godis jag stoppar i mig! Senaste veckan har jag ätit lösgodis efter lunchen på jobbet, helt vansinne ju! Jag skulle ju aldrig få för mig att köpa en påse chips och käka framför skrivbordet.. :-)

Målsättningen är att äta hyfsat nyttigt under veckorna och sedan lite "godare" mat på helgen. Och chips eller popcorn (helst popcorn då) på kvällen om (när) man blir sugen på något =D

Försökte få med mig syrran på detta, men hon hade en väldans massa ursäkter för att slippa ;-) Hon har ju dessutom, till skillnad från mig, ett visst mått av självdisciplin.. 

Så. Inget fika eller godis på jobbet. Ingen glass framför tvn på kvällen o.s.v

Nu kom jag precis på att vi ska på tvåårskalas om några veckor.. Då blir det ju svårt att säga nej till fikat, MEN det ska gå! Eller så få det bli enda undantaget, och i så fall så måste jag ha en tydlig begränsning innan (typ max en bit tårta eller liknande) Hade det varit igår så hade jag lätt ätit av allt ;-) 

Bakgrunden till denna egenkomponerade  "diet" är helt enkelt att jag i dagsläget äter alldeles för mycket socker! Vi har diabetes i släkten och jag är nog en god bit på väg dit själv om jag inte skärper till mig. Pasta, bröd osv har jag inga som helt problem att äta i "rimliga" mängder däremot godis, kakor osv.. Det kan jag  äta ISTÄLLET för mat. Och det är ju inte ett särskilt sunt beteende. 1a dec är inte så jättelång bort, men det är en tillräckligt stor utmaning för mig :) 

Klarar jag det så ska jag köpa en present till mig själv. Något onödigt, och lite halvdyrt.. Får fundera ut något bra :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar